TARIKH : 11 Oktober 2016
PENGARUH HINDU BUDDHA DALAM ADAT RESAM DAN HIBURAN DALAM MASYARAKAT MELAYU AWAL
PENGARUH HINDU BUDDHA DALAM ADAT RESAM DAN HIBURAN DALAM MASYARAKAT MELAYU AWAL
Pengaruh India ke atas kebudayaan dan masyarakat Melayu boleh dikesan dalam
bahasa dan kesusasteraan, institusi pemerintahan, dan istiadat Raja -Raja
Melayu serta adat resam dan hiburan.
Bahasa dan Kesusasteraan Melayu
Dalam bidang bahasa kemasukan konsep dan idea baru yang didukung oleh istilah dan perkataan baru dari budaya India diserap masuk menjadi unsur pinjaman. Sejumlah besar kata pinjaman daripada bahasa Sanskrit dan sedikit daripada bahasa Tamil. Namun proses peminjaman kebanyakannya disesuaikan dengan ciri-ciri fonologi, morfologi, sintaksis dan semantik bahasa Melayu seperti contoh di bawah.
(a) Pinjaman daripada Sanskrit:
Dari segi fonologi, aspirasi /h/ dalam Sanskrit digugurkan atau dipindahkan tempat:
Dari segi fonologi, aspirasi /h/ dalam Sanskrit digugurkan atau dipindahkan tempat:
- - Bhumi-bumi
- - Bheda-beda/beza
- - Bhasa-bahasa
- - Arthah-harta
- - Bhakti-bakti
- - Bhudi-budi
- - arghah-harga .
Dalam kesusasteraan Melayu terdapat pengaruh daripada tradisi kesusasteraan
India. Cerita – cerita yang bersumberkan kitab agama Hindu seperti epik Seri
Rama dan Mahabrata menarik minat masyarakat Melayu seperti penglipur lara yang
di tuturkan oleh tukang-tukang cerita atau melalui wayang kulit. Begitu juga
unsur mitos dan lagenda dalam karya sejarah Melayu. Setiap unsur dan mitos yang
digunakan dalam sejarah Melayu membawa maksud penting dalam menggambarkan
kebesaran,kemuliaan,martabat serta menunjukkan kuasa raja yang istimewa.
Pengaruh India boleh dikatakan menyerap hampir keseluruhan adat resam Melayu.
Antaranya dalam soal kehamilan dan kelahiran serta upacara peminangan dan
perkahwinan. Di samping itu juga pengaruh India dalam hiburan dapat dilihat
melalui tarian dan muzik yang masih wujud dalam masyarakat Melayu antaranya
ronggeng,boria,wayang kulit dan mak yong.
Institusi pemerintahan dan istiadat raja-raja Melayu dikatakan telah
menyerap masuk beberapa konsep kosmologi sinkretisme Hindu-Buddha untuk
menubuhkan legimitasi ke atas golongan pemerintah bangsawannya. Kerajaan
di dunia dianggap sebagai bayangan kerajaan di syurga dan raja sebagai titisan
dan penjelmaan Tuhan Siva-Buddha, yang melahirkan konsep Deva-Raja.
Istana dibina di atas tanah tinggi di tengah negeri sebagai replika kepada Gunung Kosmik Mahameru rumah Tuhan yang terletak di tengah Alam Semesta. Candi sebagai monumen batu dibina untuk menjadi temp at jamuan makan bagi Devaraja supaya pemerintahannya dianggap suci oleh rakyat. Beberapa upacara pertabalan diraja seperti pembinaan Balai Panca Prasada lima tingkat mewakili puncak Gunung Kosmik Mahameru, dan penggunaan bilangan pembesar dan hulubalang 4, 16, 32 berasaskan empat kardinal penjuru alam yang dikali dengan empat.
Penggunaan nama-nama gelaran pemerintah dan pembesar negeri seperti Duli yang Maha Mulia (Debu (di bawah tapak kaki Raja) Yang Paling Suci) Seri Paduka Baginda (Capal Suci di bawah tapak kaki Devaraja). Nama-nama pembesar negeri juga adalah pinjaman daripada unsur India iaitu Seri Nara Diraja yang bertugas mengisytiharkan pelantikan Raja, Bendahara sebagai menteri, Laksamana sebagai ketua tentera dan lain-lain.
Sistem Pemerintahan
Istana dibina di atas tanah tinggi di tengah negeri sebagai replika kepada Gunung Kosmik Mahameru rumah Tuhan yang terletak di tengah Alam Semesta. Candi sebagai monumen batu dibina untuk menjadi temp at jamuan makan bagi Devaraja supaya pemerintahannya dianggap suci oleh rakyat. Beberapa upacara pertabalan diraja seperti pembinaan Balai Panca Prasada lima tingkat mewakili puncak Gunung Kosmik Mahameru, dan penggunaan bilangan pembesar dan hulubalang 4, 16, 32 berasaskan empat kardinal penjuru alam yang dikali dengan empat.
Penggunaan nama-nama gelaran pemerintah dan pembesar negeri seperti Duli yang Maha Mulia (Debu (di bawah tapak kaki Raja) Yang Paling Suci) Seri Paduka Baginda (Capal Suci di bawah tapak kaki Devaraja). Nama-nama pembesar negeri juga adalah pinjaman daripada unsur India iaitu Seri Nara Diraja yang bertugas mengisytiharkan pelantikan Raja, Bendahara sebagai menteri, Laksamana sebagai ketua tentera dan lain-lain.
Sistem Pemerintahan
Sebelum lahirnya kerajaan awal, pemerintahan di setiap petempatan awal di asia tenggara diterajui oleh ketua. Pada masa itu gelaran raja belum digunakan. Gelaran itu hanya mula digunakan apabila muncul kerajaan awal yang dipengaruhi oleh sistem beraja di India. Dalam sistem ini kedudukan raja ialah
- - berada di puncak pemerintahan
- - di bawahnya terdapat kerabat diraja
- - akhirnya terdapat rakyat yang terdiri daripada pelbagai golongan dan yang paling bawah ialah hamba
- - raja berkuasa mutlak dalam semua aspek pemerintahan yang meliputi hubungan luar, ketenteraan dan khazanah negara
- - perintah raja menjadi undang-undang yang wajib dilaksanakan
- - sesiapa yang melanggar perintah bermakna mereka menderhaka dan tidak akan diampunkan
- - raja dikehendaki adil terhadap golongan yang diperintah
- - rakyat takut untuk menderhaka kepada raja walaupun raja tidak berlaku adil
- - bagi mengukuhkan lagi kedudukan dan kedaulatan raja, diwujudkan pelbagai adat istiadat seperti pertabalan raja
- - adat istiadat diwujudkan untuk membezakan kedudukan raja daripada golongan yang diperintah
Sehingga sekarang sistem pemerintahan ini diamalkan yang mana telah menjadi
pengaruh daripada sistem beraja India keatas masyarakat melayu awal.
No comments:
Post a Comment