Tanah Melayu merdeka : Kenapa pilih tarikh 31 Ogos 1957?
Pemilihan Tarikh Kemerdekaan 31 Ogos 1957
Sebelum Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj selaku Bapa Kemerdekaan Malaysia mengetuai rombongan ke London untuk berunding tentang tuntutan kemerdekaan dengan kerajaan Inggeris pada 1 Januari 1956, Tunku telah meminta nasihat daripada Allahyarham Syeikh Abdullah Fahim , Mufti Kerajaan Negeri Pulau Pinang ketika itu yang juga merupakan salah seorang tokoh di bidang ilmu falak.
Tunku Abdul Rahman beranggapan bahawa beliau perlu berjumpa dengan Syeikh Abdullah Fahim (datuk kepada YAB Dato' Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia ke 5) yang pada pendapatnya mempunyai firasat dan kasysyaf agar tarikh yang baik dapat dipilih bagi kemerdekaan Tanah Melayu (Mokhtar Petah, 1997).
Syeikh Abdullah Fahim menyebut dalam bahasa Arab: "am khir atana" (tahun baik datang kepada kita) bagi hari Sabtu, 31 Ogos 1957. Beliau berpesan supaya jika tarikh untuk pengisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu tidak pada 31 Ogos 1957, maka pada tahun-tahun berikutnya sebelum tahun 1962 adalah tidak baik bagi orang Melayu untuk mengisytiharkan kemerdekaan.... Syeikh Abdullah Fahim meminta supaya menunggu hingga lima tahun lagi iaitu pada hari Jumaat, 31 Ogos 1962.
Bagaimanapun apa yang dikehendaki telah dimakbulkan oleh Allah s.w.t. dan pada 20 Februari 1956, telah ditetapkan pada 31 Ogos 1957 dan diisytiharkan oleh Tunku Abdul Rahman di Padang Pahlawan, Bandar Hilir, Melaka.
Menarik untuk diperkatakan mengenai tarikh kemerdekaan yang dipilih oleh Syeikh Abdullah Fahim. Menurut seorang guru dari Sekolah Agama Daeratul Ma'arif Al Wataniah (DMW) di Kepala Batas, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang bahawa sejenis alat digelar astrolabe kepunyaan Syeikh Abdullah Fahim ada disimpan di bilik pengetua sekolah tersebut dan dikatakan bahawa Syeikh Abdullah Fahim biasa menggunakan alat astrolabe ini bagi menghitung pergerakan cakerawala terutamanya buruj-buruj bintang.
Mengambil kira hakikat ini atas ilham pemilihan tarikh kemerdekaan yang dibuat oleh Syeikh Abdullah Fahim, tentu ada sebab yang berpatutan yang mendorong tarikh 31 Ogos 1957 ini dipilih, istimewanya mungkin dari kedudukan buruj-buruj bintang yang boleh kelihatan pada waktu maghrib sempena detik kemerdekaan negara 1957.
Pada malam kemerdekaan didapati empat buah buruj sedang berada di ufuk barat sejurus selepas terbenam matahari pada jam 7.19 malam, 30 Ogos 1957 bersamaan 4 Safar 1377 H, malam Sabtu. Buruj-buruj tersebut ialah Buruj Scorpius (Kala Jengking), Buruj Libra (Dacing), Buruj Virgo (Anak Dara) dan Buruj Kapal Layar (The Sail). Kelihatan juga dua buah planet yang sangat terang pada ketika itu iaitu Musytari (kecerahan 100 peratus) dan Zuhrah atau bintang Kejora dengan kecerahan 79 peratus berhampiran Buruj Kapal Layar. Bulan pula tepat berada di dalam Buruj Libra.
Apabila dua simulasi kedudukan malam yang berlainan bagi tarikh pilihan Syeikh Abdullah Fahim diperbandingkan iaitu bagi malam 31 Ogos 1957 dan 31 Ogos 1962 (29 Rabi'ul Awal 1382), adalah didapati jasad cakerawala berkedudukan serupa terutamanya bintang Kejora yang terang di ufuk barat pada waktu itu.
SOALAN : PERBANDINGAN PIAGAM MADINAH DENGAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA
PIAGAM MADINAH
|
PERBEZAAN
|
PERLEMBAGAAN MALAYSIA
|
Berasaskan
Al-Quran dan Sunnah
|
Sumber
|
Berasaskan
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan Perlembagaan Kemerdekaan 1957
|
Hubungan
orang Islam dengan orang bukan Islam
|
Isi kandungan
|
Hubungan
orang Melayu dengan orang bukan Melayu
|
ØMerangka persefahaman dengan pendudukan bukan
Islam, terutama Yahudi
Ø Mewujudkan
perdamaian dan melenyapkan permusuhan
Ø Membentuk
peraturan yang dapat dipatuhi oleh semua orang
|
Tujuan
|
Ø Menjamin
keamanan dan kestabilan negara
Ø Mengawal
pergerakan kerajaan dan rakyat
Ø Mewujudkan
bentuk
pemerintahan
yang adil
|
PERSAMAAN PIAGAM MADINAH DENGAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA
1.
Kebebasan Beragama
PIAGAM MADINAH
|
PERLEMBAGAAN MALAYSIA
|
Fasal 25 –
Bahawa kaum Yahudi dan Bani Auf adalah satu ummah bersama orang mukmin.
Mereka bebas dengan agam mereka sendiri (Yahudi) dan orang Islam dengan agama
mereka.
|
Perkara 3 Fasal (1) – Islam
adalah agama bagi Perseketuan tetapi agama lain boleh diamalkan dengan
aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.
Perkara 11(3) – Tiap-tiap
kumpulan agama berhak untuk :
(a) menguruskan hal ehwal
agamanya sendiri.
(b) menubuhkan dan
menyenggara institusi bagi maksud agama atau khairat.
(c) memperolehi dan mempunyai
harta dan memegang serta mentadbirnya mengikut undang-undang.
|
2.
Ketaatan
Kepada Pemimpin
PIAGAM MADINAH
|
PERLEMBAGAAN MALAYSIA
|
Fasal 23 –
Walau bagaimanapun kamu berbalah dalam sesuatu perkara hendaklah
merujukkan perkara itu kepada Allah dan Nabi Muhammad.
Fasal 47 –
Bahawa piagam ini tidak boleh dipakai bagi melindungi orang zalim dan
yang bersalah; dan bahawa mulai dari saat ini barang siapa berpergiaan dari
kota Madinah atau menetap di dalamnya adalah terjamin keselamatannya kecuali
orang yang zalim atau bersalah.
|
Perkara 3(2) – Dalam
tiap-tiap negeri selain negeri-negeri yang tidak mempunyai Raja, kedudukan
raja sebagai ketua ugama Islam dalam negerinya mengikut cara dan setakat mana
yang diakui dan ditetapkan oleh Perlembagaan Negeri itu. Apa-apa perbuatan,
amalan atau upacara yang telah dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja patut
diperluas seluruh Persekutuan setiap raja lain hendaklah atas sifatnya
sebagai ketua ugama Islam membenarkan Yang Dipertuan Agong mewakilinya.
Perkara 3(3) – Perlembagaan Negeri
Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak hendaklah masing-masing membuat
peruntukan bagi memberi YDPA kedudukan sebagai ketua agama Islam di negeri
itu.
Perkara 3(5) – Walau apa-apa jua
dalam Perlembagaan ini, YDPA hendaklah menjadi ketua agama Islam
di Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, dan bagi
maksud ini Parlimen boleh melalui undang-undang membuat peruntukan-peruntukan
bagi mengawal selia hal ehwal agama Islam dan bagi menubuhkan suatu Majlis
untuk menasihati YDPA mengenai perkara-perkara yang berhubungan dengan agama
Islam.
|
3.
Hak Mendapat Perlindungan
daripada Kezaliman
PIAGAM MADINAH
|
PERLEMBAGAAN MALAYSIA
|
Hak rakyat dijamin melalui undang-undang qisas tidak kira sama ada
orang yang melakukan kesalahan itu dari kaum keluarga sendiri.
Fasal 13 – Bahawa orang beriman lagi bertaqwa hendaklah menentang
sesiapa yang membuat kesalahan, melanggar kesusilaan, melakukan kezaliman
atau dosa atau kerosakan di kalangan orang beriman, dan mereka hendaklah
bersatu bersama-sama menentang orang tersebut walaupun orang itu anak kepada
salah seorang daripada mereka.
|
Perkara 5(2) – Jika pengaduan dibuat kepada
mahkamah tinggi atau mana-mana hakim mahkamah tinggi menyatakan bahawa
seseorang sedang ditahan dengan menyalahi undang-undang, maka mahkamah
hendaklah menyiasat pengaduan dan melainkan jika mahkamah itu berpuas hati bahawa
tahanan itu adalah sah, hendaklah memerintahkan supaya orang itu dibawa ke
hadapan mahkamah itu dan melepaskannya.
Perkara 5(3) – Jika seseorang itu ditangkap maka dia hedaklah
diberitahu dengan seberapa segera yang boleh sebab-sebab dia ditangkap dan
dia hendaklah berunding dengan seorang pengamal undang-undang yang dipilih
olehnya dan dibela oleh pengamal undang-undang.
|
No comments:
Post a Comment